unheadquarters-620x310

קריאת הצלה למין האנושי

 

מבטיחים את הישרדותנו: הטיעון בעד אמנת נשק גרעיני

 

תקציר זה מציג את עיקרי הטיעונים בעד אמנת נשק גרעיני (אנ”ג. באנגלית: Nuclear Weapons Convention, או NWC) – אמנה שתאסור על קיומם של כלי נשק גרעיניים. תקציר זה מתווה את סעיפי האמנה העיקריים ואת הצעדים המוצעים להשגת אנ”ג ומתארת את המערכה הבינלאומית לאיסור על נשק גרעיני (ICAN), שמטרתה לגייס תמיכה ציבורית באנ”ג. מסמך זה הופק על ידי האיגוד הבינלאומי של משפטנים נגד נשק גרעיני, הרשת הבינלאומית של מהנדסים ומדענים נגד הפצת נשק גרעיני, וארגון הפיזיקאים הבינלאומי למניעת מלחמה גרעינית. ניתן להוריד את המדריך במלואו בכתובת www.icanw.org.

 

נשק גרעיני העניק לאנושות את היכולת להשמיד את עצמה ולפגום קשות ביכולתו של כדור הארץ להכיל חיים תוך מספר שעות. לא ניתן להבטיח את הישרדות המין האנושי במאה ה-21 מבלי לחסל את נשק האימה העילאי הזה, במיוחד משום שהגישה לנשק גרעיני הולכת ונעשית קלה יותר ויותר מיום ליום.

 

מדוע? ישנן סיבות רבות לכך שסכנת השימוש בנשק גרעיני על ידי מישהו, היכן שהוא, מתי שהוא הולכת וקרבה:

גישה מוגברת לידע הדרוש להרכבת פצצה;

נגישות מוגברת של החומרים הדרושים להרכבת פצצה;

מספר גדל והולך של אנשים הנואשים דיים להשתמש בפצצה;

היעדר רשימות מלאי עדכניות ואבטחה לקויה של חומרים רדיואקטיביים בקיעים;

היעדר נחישות בינלאומית לאסור על קיומה של הפצצה ולהעלים אותה ממחסני הנשק של העולם;

היעדר מוחלט של התקדמות ואף נסיגות בתחום פירוק הנשק הגרעיני;

איומים גוברים של שימוש בנשק גרעיני, כולל שימוש “מונע”, נגד איומים שאינם גרעיניים ונגד מדינות ספציפיות;

חוסר היעילות של ערובות ואמצעי אבטחה נוספים למניעת העשרת אורניום ועיבודו מחדש של דלק כורים מנוצל להפקת פלוטוניום – שני דברים המאיצים הפצה של נשק גרעיני.

 

בועידת הסקירה וההארכה של 1995, הסכימו המדינות החתומות על האמנה למניעת הפצה של נשק גרעיני תחת סעיף 6  “לבצע מאמץ שיטתי ומתקדם להפחית את כמות הנשק הגרעיני ברחבי הגלובוס, מתוך מטרה להעלים כלי נשק כאלה לחלוטין”.

 

הפצצה הגרעינית מפרה בעצם קיומה למעלה מתריסר עקרונות יסוד של החוק הבינלאומי. חשוב מכל, ביולי 1996 קבע בית הדין הבינלאומי לצדק פה אחד בחוות דעת מייעצת על האיום בשימוש בנשק גרעיני כי “קיימת חובה לפעול מתוך כוונה כנה ולהשלים את המגעים שיובילו לפירוק הנשק הגרעיני על כל סוגיו השונים תחת בקרה בינלאומית נוקשה ויעילה”.

 

חיסול הנשק הגרעיני הוא אפשרי: מה מציע דגם אמנת הנשק הגרעיני

ארגון “מבטיחים את הישרדותנו” מציג אמנת נשק גרעיני, טיוטת אמנה בינלאומית לדוגמא – או  חבילת הסכמים – לחיסולם ההדרגתי של כלי הנשק הגרעיניים ברחבי העולם. האנ”ג מפריך את התפישה הנפוצה לפיה פירוק מנשק גרעיני הוא חלום בלתי אפשרי. הוא מציע חזון המדגים כיצד ייראה עולם חופשי מנשק גרעיני ומתאר כיצד יוכל פירוק מנשק גרעיני להתבצע הלכה למעשה, תוך שהוא מציג את הצעדים שיכולים להוביל באופן מעשי לחיסולם הבטוח של כלי הנשק הגרעיניים על ידי כל הצדדים הנוגעים בדבר.

דגם אמנת הנשק הגרעיני המותווה בחיבור זה נסקר ועודכן ב-2007, על בסיסי דגם האנ”ג שהוצג בידי קוסטה ריקה למזכ”ל האו”ם כטיוטא לצורך דיון A/C.1/51/7 (1997) ואשר נכלל במסמך

Security and Survival: The Case for a Nuclear  Weapons  Convention (1999).

המסמך מחולק לארבעה חלקים.

1. היפוך ההפצה: הטיעון בעד אמנת נשק גרעיני

איך עשויה להיראות אמנה שכזו? הדגם של אמנת הנשק הגרעיני מכיל נהלים ליישום ואימות בידי כל אומה חברה; הוא מייסד סוגנות בינלאומית שתהיה אחראית על אכיפה ויישוב מחלוקות; והוא מכיל נהלים לדיווח וטיפול בהפרות של האמנה. האמנה ניתנת להשוואה לאמנות קיימות האוסרות על השימוש בסוגי נשק שונים כגון אמנת הנשק הכימי, אמנת הנשק הביולוגי ואמנת איסור השימוש במוקשים.

 

מי כורת אמנת נשק גרעיני?

ממשלות הן השחקניות העיקריות אולם החברה האזרחית ממלאת תפקיד חשוב. ניסיונם של גופים בינלאומיים ובינממשלתיים רבים יביאו תועלת, ובכלל זה העצרת הכללית ומועצת הביטחון של האומות המאוחדות; סבא”א; ועידת פירוק הנשק; סוכנויות ליישום אזורים חופשיים מנשק גרעיני; ארגון האמנה המקיפה למניעת ניסויים גרעיניים; בית הדין הבינלאומי לצדק; וארגונים אזוריים כגון האיחוד האירופי. המומחיות במדע, ברפואה, בניסוח מדיניות ושאר תחומי ההתמחות של העמותות הלא-ממשלתיות הופכות אותן לשותפי מפתח בתהליך.

מרגע שגישת הממשלות המעורבות תשתנה, השגת אמנת נשק גרעיני תתאפשר במהירות רבה. אמנת האיסור החלקי על ניסויים גרעיניים, לדוגמא, אשר אוסרת על ניסויי פיצוץ גרעיני מעל פני הקרקע, הושלמה תוך עשרה ימים בלבד של מו”מ נחוש ביולי 1963, לאחר שנים של מבוי סתום.

 

מדוע לבחור בדרך זו להשגת פירוק מנשק גרעיני?

דרך זו תאפשר למדינות גרעיניות למלא את התחייבויותיהן תחת האמנה לאיסור הפצה ולגשר על הפער שבין אי-הפצה לפירוק במסגרת מקיפה המתייחסת לשתי הסוגיות. לגישה זו יש תמיכה ברחבי העולם ותקדימים מוצלחים. גישות פרטניות, קטועות ונטולות עקביות נכשלו. שבירת השיתוק הנוכחי והעברת איסור על החזקת נשק גרעיני היא חיונית ודחופה יותר מיום ליום.

 

כיצד להשיג זאת?

ישנן שלוש גישות אפשריות להשגת פירוק גרעיני:

 

1) גישת צעד אחר צעד;

2) משא ומתן מקיף על פירוק מוחלט של נשק גרעיני תחת לו”ז מחייב.

3) נתיב-ביניים בין שתי גישות אלה, המשלבת יסודות משתיהן.

 

היכן ממוקמת אמנת הנשק הגרעיני בין הגישות הללו?

היא מתאימה לכל השלוש, בכך שהיא מציעה חבילה מקיפה לפירוקם המוחלט של כלי נשק גרעיני, מתייחסת לחששות ביטחוניים, אתגרים טכניים ומנגנונים חוקיים.

בסופו של יום, השגת אמנת נשק גרעיני אינה עניין של היתכנות טכנית או חוקית, אלא של רצון פוליטי.

 

2. תקציר דגם אמנת הנשק הגרעיני

התחייבויות כלליות

דגם אמנת הנשק הגרעיני אוסר על פיתוח, ניסוי, ייצור, אגירה, העברה, שימוש ואיום להשתמש בנשק גרעיני. מדינות המחזיקות בנשק גרעיני תידרשנה להשמיד את מאגרי הנשק שלהן בהתאם לסדרת שלבים (ראו להלן).

האמנה אוסרת גם על ייצור חומר בקיע באיכות המתאימה לשימוש בנשק ודורשת כי אמצעי הההעברה (טילים ומשגרים) יושמדו או יוסבו כך שלא ניתן יהיה להשתמש בהם לצורך שיגור נשק גרעיני.

 

הצהרות ודיווח

המדינות החברות באמנה תידרשנה לדווח על כל כלי הנשק הגרעיניים, החומר הגרעיני, המתקנים הגרעיניים וכלי ההעברה של כלי הנשק הגרעיניים שברשותן ואת מיקומם.

 

שלבי חיסול

האמנה מתווה סדרה של חמישה שלבים לחיסול הנשק הגרעיני:

  • הורדת הנשק הגרעיני ממצב כוננות
  • הסרת כלי הנשק מאתרי הפריסה שלהם
  • הסרת ראשי חץ גרעיניים מכלי השיגור שלהם
  • הפיכת ראשי החץ לבלתי-שמישים, הסרה וחבלה ב”פיטס**” ולבסוף
  • הצבת החומר הבקיע תחת שליטה בינלאומית

בשלבים הראשונים יתבקשו ארה”ב ורוסיה, המחזיקות בכ-95% מכלי הנשק הגרעיניים בעולם, לבצע את הקיצוצים העמוקים ביותר במאגר הנשק הגרעיני שלהן.

 

אימות

אימות יכלול את ההצהרות והדיווחים מן המדינות, ביקורות שגרתיות, ביקורות אתגר (פתע), חיישנים באתרים, צילומי לוויין, דגימות רדיו-גרעיניות וואמצעי חישה-מרחוק אחרים, חלוקת מידע בין ארגונים, ודיווח אזרחי. אנשים שידווחו על חשד להפרות של האמנה יזכו להגנה על פי תנאי האמנה, ובכלל זה הזכות למקלט פוליטי.

תוקם מערכת בקרה בינלאומית על פי הנחיות האמנה, שתפקידה יהיה לאגור מידע, ואשר תפרסם את רוב המידע הזה במרשם פומבי. מידע אשר עלול להעמיד בסכנה סודות מסחריים או ביטחון לאומי יישמר בחשאי.

 

אמצעי יישום לאומיים

המדינות החברות נדרשות לאמץ את האמצעים התחיקתיים הדרושים כדי ליישם את התחייבויותיהן על פי האמנה בכדי לאפשר את תביעתם לדין של מי שיבצעו פשעים על פי האמנה ובכדי להגן על אלה המדווחים על הפרות של האמנה.

המדינות גם נדרשות לייסד רשות לאומית שתהיה אחראית על המשימות הלאומיות הנוגעות ליישום האמנה.

 

זכויותיהם וחובותיהם של בודדים

האמנה מחילה זכויות וחובות על בודדים ועל ארגונים כמו גם על מדינות. לבודדים יש החובה לדווח על הפרות של האמנה והזכות להגנה במקרה שיעשו זאת. האמנה כוללת נהלים ללכידתם ולעריכת משפט הוגן לבודדים אשר יואשמו בפשעים על פי האמנה.

 

סוכנות

תוקם סוכנות האחראית ליישום האמנה. היא תהיה אחראית על אימות, וידוא עמידה בתנאי האמנה וקבלת החלטות, ותכלול ועידה של המדינות החברות, מועצה מנהלת ומזכירות טכנית. שלא כמו הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, על הסוכנות האמנה לנשק גרעיני לא תוטל המשימה לקדם את השימוש באנרגיה גרעינית. מטרותיה העיקריות כוללות הכלה ומעקב אחר כל החומרים, הציוד והמתקנים העלולים לתרום לפיתוחם, ייצורם או שימורם של כלי נשק גרעיניים.

 

חומר גרעיני

האמנה אוסרת על ייצור על כל חומר הניתן להיתוך או לביקוע שבו ניתן להשתמש ישירות בכדי לייצר נשק גרעיני, ובכלל זה פלוטוניום (למעטדלק משומש) ואורניום מועשר בדרגה גבוהה. אורניום בדרגת העשרה נמוכה יותר לצורך אנרגיה גרעינית.

 

שיתוף פעולה, עמידה בתנאים ויישוב מחלוקות

האמנה כוללת סעיפים להתייעצות, שיתוף פעולה וגילוי עובדות על מנת להבהיר וליישב שאלות של פרשנות בנוגע לעמידה בתנאי האמנה ונושאים אחרים. מחלוקות משפטיות ניתן יהיה להפנות לבית הדין הבינלאומי לצדק בהסכמת שני הצדדים. הסוכנות מוסכמת גם לבקש חוות דעת מבית הדין הבינ”ל במקרים של מחלוקת משפטית.

האמנה מפרטת סדרה של מענים מדורגים במקרים של אי-עמידה בתנאיה, החל בהתייעצות והבהרה, ועד לסנקציות ופנייה לפעולה מטעם עצרת הכללית ו\או למועצת הביטחון של האומות המאוחדות במקרה שכך יידרש.

 

התייחסות להסכמים בינ”ל אחרים

דגם אמנת הנשק הגרעיני אינה חותרת תחת משטרי אי-הפצה ופירוק נשק גרעיני והסדרי אימות קיימים. היא תתקיים לצד הסכמים אלה, תחזק אותן ותיבנה על בסיס אמנת אי-ההפצה, הסדרי הביטחון של סבא”א ואמנת איסור הניסויים הגרעיניים, כמו גם על מערכת הבקרה הבינלאומית של ארגון האמנה וההסכמים הדו-צדדיים בין רוסיה לארה”ב. במקרים מסוימים עשויה אמנת הנשק הגרעיני להוסיף למערך התפקידים והפעילויות של משטרים והסדרים אלה. במקרים אחרים, תייסד האמנה הסדרים מקבילים ומשלימים.

 

מימון

מדינות בעלות נשק גרעיני נדרשות לכסות בעצמן את הוצאות חיסול מאגרי הנשק הגרעיני שלהן. עם זאת, תיוסד קרן בינלאומית בכדי לסייע למדינות העלולות להתקשות במילוי חובותיהן.

 

הליך בחירה בנוגע לסיוע אנרגיה

האמנה אינה אוסרת על שימוש באנרגיה גרעינית למטרות שלום. עם זאת, היא מכילה הליך לבחירה, אשר יקדם משאבי אנרגיה בני-קיימא וייסד תוכנית לסיוע טכני וכלכלי למדינות חברות אשר תבחרנה שלא לפתח אנרגיה אטומית או להוציא מכלל פעולה תוכניות קיימות של אנרגיה גרעינית.

 

3. הערות ושאלות קריטיות

פרק זה מתייחס לסוגיות של אכיפה, אבטחה, התפרצות, הרתעה, טרור, בריאות וסביבה, ירידה מכוננות, ניקוי, סילוק ופירוק בטוח, אנרגיה גרעינית, אפשרות להחזרת הגלגל לאחור, המרה, מחקר והיבטים כלכליים.

 

4. אימות

פרק זה מתייחס לעקרונות ולדרישות האימות, למנגנונים הפוליטיים של האימות, לאמצעים ולהליכים לאימות אמנת הנשק הגרעיני, יסודות של אימות אמנת הנשק הגרעיני, ולהקשרים ואתגרים ביטחוניים של אמנת הנשק הגרעיני.

ההערות והשינויים שבוצעו בדגם משקפים תשובות מצד גורמים ממשלתיים ולא-ממשלתיים לגרסאות דגם האמנה משנת 1997 ו-1999.

 

מדוע לקרוא לאמנת נשק גרעיני כעת?

בדצמבר 2006, בעצרת הכללית של האומות המאוחדות, 125 ממשלות – ובכללן סין, הודו ופקיסטן החמושות בנשק גרעיני – קראו למדינות העולם למלא באופן מיידי את חובות פירוק הנשק הגרעיני שלהן על ידי “פתיחה במו”מ רב-צדדי אשר יוביל להשלמה מיידית של אמנת נשק גרעיני אשר תאסור על פיתוחו, ייצורו, ניסויו, הצבתו, אגירתו, או העברתו של נשק גרעיני, וכמובן על השימוש או האיום בשימוש בו, ואשר תתווה דרך לחיסולו של נשק כזה”.

לא זו בלבד שרוב המדינות רוצות באמנת נשק גרעיני, אלא שסקרי דעת קהל מוכיחים שרוב גדול של אזרחי העולם – ובכלל זה אזרחי מדינות בעלות נשק גרעיני – רוצים גם באופן ברור בעתיד החופשי מנשק גרעיני.

 

היכן הרצון הפוליטי?

כרגע מושפעים מנהיגי המדינות בעלות הנשק הגרעיני על ידי כוחות פוליטיים, צבאיים, ביורוקרטיים, טכנוקרטיים ומסחריים רבי עוצמה. רק מאמץ משותף של האזרחים ושל מדינות תומכות שאינן בעלות נשק גרעיני הוא בעל סיכוי סביר להניע אותם לפעולה.

עצם הרעיון על אמנת נשק גרעיני עשוי להיות כלי רב עוצמה במאמצים אלה ולהעלות לדיון חששות רבים אשר ללא ספק יתעוררו בעת שהמדינות בעלות הנשק הגרעיני ישקלו לעבור ממדיניות ביטחונית שאותה הם מכירים ושאיתה חיו במשך עשרות שנים, אם גם תוך סכנה רבה לעולם כולו, ואשר לה השלכות מסוכנות ומאריכות-ימים המייחדות אותה.

הגישה של אמנת הנשק הגרעיני מספקת גם דרך להקל או אף להפוך על פיה את התנגדותם של מדענים, מהנדסים ותאגידים המתמחים בנשק גרעיני לפירוקו של נשק כזה. תידרש מידה רבה של מומחיות מדעית והנדסיות ושל מעורבות תאגידית בכדי לחסל את הנשק הגרעיני, בכדי לאמת את קיומו של משטר חופשי מנשק גרעיני, ובכדי לשמור בבטחה על החומר הבקיע והאמצעים לייצורו.

מעולם לא היה צורך רב יותר ברצון פוליטי ומנהיגות בעלת חזון, ומעולם לא ניצב נושא בעל חשיבות רבה יותר לעתידנו המשותף על פני כדור הארץ.

דגם אמנת הנשק הגרעיני התקבל בברכה על ידי ממשלות רבות וכן אקדמאים, מדענים, מנהיגים בחברה האזרחית ועמותות לא-ממשלתיות. יוזמות מצד כמה מן המדינות בעלות הנשק הגרעיני, ובכלל זה מחקרים בנושא אימות והגבלות חדשות על יסודות מסוימים בשרשרת הדלק הגרעיני, משקפות רעיונות שהועלו בדגם אמנת הנשק הגרעיני.

מזכ”ל האו”ם לשעבר קופי ענאן ציין את הפער המתרחב בין אותן מדינות הקוראות תחילה לאי-הפצה לבין אלה הקוראות תחילה לפירוק. דבר זה הופך את העיון המחודש בהצעה לכונן אמנת נשק גרעיני לאקטואלית במיוחד היות שהאמנה מתייחסת הן לאמצעי פירוק והן לאמצעי אי-הפצה במסגרת מאוחדת ומקיפה.

מנסחי דגם אמנת הנשק הגרעיני מקווים כי על ידי הדגמת היתכנותו של פירוק נשק גרעיני ומוצא מן המבוי-הסתום הנוכחי, ממשלות תשאבנה השראה לפתוח במשימה הקשה, אך החיונית והדחופה יותר ויותר מיום ליום, של פתיחה והשלמה של משא ומתן לפירוק הנשק הגרעיני. הימנעות מכך תדון את העולם לאסון בקנה מידה בל-ישוער. עמידה באתגר זה תיישם את רצון הרוב הדמוקרטי ותבנה עולם בר-קיימא ובטוח הנהנה משיתוף פעולה עמוק ונרחב, ובכך תבטיח את עתידנו.

תקציר זה הוכן עבור המערכה הבינלאומית לאיסור על נשק גרעיני (ICAN) על ידי גיל ריב (מדקאט, בריטניה) עם סיוע מצד ביל וויליאמס (ICAN אוסטרליה) וג’ון לורנץ (IPPNW).

האמנה לאיסור נשק גרעיני הושקה על ידי המערכה הבינלאומית לאיסור על נשק גרעיני (ICAN) באפריל 2007.

המערכה הבינלאומית לאיסור על נשק גרעיני (ICAN), תנועה עולמית אותה יזמה התנועה זוכת פרס נובל לשלום פיזיקאים בינלאומיים למען מניעת נשק גרעיני (IPPNW) הושקה ברחבי העולם ביום הפתיחה של ועדת ההכנה של אמנת אי-ההפצה של נשק גרעיני (NPT) של 2007, באפריל אותה שנה בעיר וינה.

דגם אמנת הנשק הגרעיני הוגשה על ידי קוסטה ריקה ומלזיה והתקבלה כמסמך רשמי במסגרת אמנת אי ההפצה. יו”ר הפגישה ציין את התמיכה לה זוכה אמנת הנשק הגרעיני בתקציר העובדתי של הפגישה.

ICAN מבוססת על דגם של מערכות חברה אזרחית קודמות אשר הצליחו להוביל לאמנות לאיסור מוקשים ונשק כימי וביולוגי. ההתאחדות הבינלאומית של פרקליטים נגד נשק גרעיני (IALANA) והרשת הבינלאומית של מהנדסים ומדענים נגד הפצת נשק גרעיני (INESAP) הצטרפו ל-IPPNW בהפקת המסמך “מבטיחים את הישרדותנו: הטיעון בעד אמנת נשק גרעיני”.

ICAN מקודמת כעת על ידי ארגוניםן המקושרים ל-IPPNW וארגונים-שותפים אחרים במטרה להניע ולחולל רצון פוליטי לפירוק נשק גרעיני באמצעות חינוך ושיתוף הציבור וקובעי המדיניות, תוך הדגשת הצורך החיוני וההתיכנות כאחד של חיסול הנשק הגרעיני בעולם באמצעות אמנת נשק גרעיני.